Stoppen met roken

De meeste rokers zijn verslaafd aan een gewoonte die ze haten. Het is waar. De meerderheid van de rokers – naar schatting 80 procent – zou graag opnieuw een sigaret roken.

Het is ook logisch.

We weten allemaal dat roken uw gezondheid negatief beïnvloedt. Zelfs gematigde rokers hebben een zere keel of moeite met ademhalen ervaren bij het beklimmen van een trap. En natuurlijk is er de dreiging van meer ernstige gevolgen voor de gezondheid. (Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is tabak wereldwijd verantwoordelijk voor 5 miljoen sterfgevallen per jaar.)

Om nog maar te zwijgen van de tientallen andere redenen om te stoppen: om geld te besparen, voor uw kinderen, voor een gezondere huid, om actiever te zijn, enz.

Maar als de meeste rokers willen stoppen, verschillende redenen hebben om te stoppen en weten hoe schadelijk sigaretten zijn voor hun gezondheid, wat houdt ze dan tegen?

De reden is simpel. Nicotineverslaving is diep geworteld in het onderbewustzijn. Stress, etenstijd, autorijden, alcohol drinken (en de lijst gaat maar door) allemaal onbewust leiden tot gedachten die sigaretten verlangen.

Maar wat als er een manier was om die stem in je hoofd “af te sluiten”? Of tenminste onbewuste gedachten herformuleren om negatief te denken over roken?

Welnu, dat is de belofte van hypnotherapie om te stoppen met roken.

Met behulp van een hypnotherapeut of door zelfhypnose kan de roker het web van onderbewuste gedachten dat de verslaving op zijn plaats houdt ontwarren en kalmeren.

The Mental Trap: waarom je niet kunt stoppen met roken

Nicotine is zo’n harde gewoonte om te schoppen vanwege de lichamelijke en mentale verslaving. De fysieke verslaving – die ontwenningsverschijnselen kan veroorzaken – fungeert als een wegversperring om te stoppen.

Nicotine-opname veroorzaakt:

Misselijkheid
Prikkelbaarheid
Pijntjes en kwaaltjes
Keelpijn
Hoofdpijn
Geestelijke traagheid

Andere bijkomstigheden:

Stinkende adem
Stinkende kleding
Stinkende vingers
Gele tanden
Gele vingers
Rimpels door versnelde veroudering van de huid
Hoestbuien en kuchjes
Slechte conditie door minder zuurstofopname longen
COPD
enz.

Maar hoewel de ontwenningsverschijnselen van nicotine ongemakkelijk zijn, is er op een dieper niveau iets aan de hand dat stoppen met roken zo moeilijk maakt.

De mentale verslaving.
Onze onderbewuste gedachten houden de nicotineverslaving op zijn plaats. Het onderbewustzijn triggert de drang naar een sigaret na het eten, of wanneer je achter het stuur kruipt. Het is het onderbewustzijn dat een steek veroorzaakt wanneer je onder stress staat, of je hebt een glas wijn gegoten.

Deze mentale strijd verklaart ook waarom de meeste hulpmiddelen voor stoppen met roken, zoals nicotinevervangende therapie, meestal niet effectief zijn. NRT elimineert alleen de fysieke hunkering – maar die mentale behoeften, die onbewuste gedachten die ons vertellen om naar een sigaret te reiken, ze zijn nog steeds erg op hun plaats.

Het overwinnen van nicotineverslaving vereist daarom dat rokers de mentale strijd het hoofd bieden. Deze strijd woedt in je onderbewustzijn dankzij de verwerking van bovenaf.

Wat is top-down-verwerking?
Stel dat een roker die probeert te stoppen een grote presentatie op zijn werk heeft. Ze voelt zich waarschijnlijk gestrest. Stress kan dan de behoefte aan een sigaret triggeren. Maar waar komt die trigger vandaan?

Top-downverwerking kan het fenomeen helpen verklaren.

In een notendop, alle sensorische informatie die we verzamelen wordt naar de hersenen gestuurd – aanraking, geur, gevoelens, bezienswaardigheden. De onbewerkte sensorische gegevens worden naar de hersenen gebracht, waar het wordt gebruikt om een ​​bewuste indruk te maken. Hier vormen de hersenen emoties en gevoelens en geven ze een antwoord.

Met andere woorden, de geest ontvangt het stress-signaal, het denkt na over wat er gebeurt en creëert dan een antwoord dat op die gedachten is gebaseerd.

Het is dit proces dat stoppen met roken zo moeilijk maakt.

Onderbewuste gedachten beïnvloeden onze top-downreacties. Je zou bijvoorbeeld roken kunnen associëren als een stressverlichter, en daarom zou je natuurlijke reactie op stress kunnen zijn om op te lichten.

De sleutel tot stoppen met roken is alles over het verkrijgen van controle van boven naar beneden – het elimineren van de automatische reactie op stimuli die uw verslaving op zijn plaats houden.

Hoe hypnose u kan helpen stoppen: een overzicht

Een theorie over waarom hypnose werkt voor nicotineverslaving: het biedt ons de mogelijkheid om onze top-down gedachten opnieuw te kaderen.

Wanneer je stimuli ervaart die een hunkering kunnen veroorzaken, heeft de geest al associaties die het reactievermogen beïnvloeden. Je voelt stress. De stress veroorzaakt gedachten van roken als een stressverlichter. En jij reageert.

Maar hypnose helpt je om tot een gemoedstoestand te komen waarin je deze negatieve denkprocessen verandert.

Hoe? Welnu, tijdens hypnose volgt u ontspanning en ademhalingstechnieken om een ​​trance-achtige toestand te bereiken. Deze gemoedstoestand lijkt op dagdromen; je bent je bewust, maar op hetzelfde moment is de geest afgesloten.

In de trance-toestand staat je geest veel meer open voor suggesties. Het is losgemaakt van de kritische, bewuste geest – het deel van de geest dat constant op zoek is naar redenen om een ​​roker te blijven.

Daarom kan een hypnotherapeut je positievere suggesties geven die ‘vasthouden’. Met andere woorden, je bent wegversperringen aan het opzetten voor automatische, top-down processen die de verslaving op zijn plaats houden. Dus wanneer je een rokende trigger ervaart, zal de geest niet automatisch reageren – het vertraagt ​​en “luistert” naar deze nieuwe informatie die je hebt verstrekt. Je onbewuste gedachten opnieuw vormgeven. Onze onderbewuste gedachten zijn krachtig en ze vormen onze percepties. Dit verklaart waarom het fenomeen van het placebo-effect optreedt – ons onderbewustzijn vertelt ons dat het zal werken. En door top-down verwerking, sturen we die informatie terug naar beneden. Hypnose werkt op een vergelijkbare manier. We voorzien onze geest van nieuwe, meer accurate informatie over roken. Hypnotiserende suggesties – die worden gegeven terwijl de client in trance is – kunnen focussen op hoe gewoontes automatische reacties op gedachten zijn en dat we volledige controle over onze gedachten hebben. Of u kunt suggesties krijgen die de geur van sigarettenrook opnieuw weergeven, d.w.z. het ruikt naar brandend plastic. Bovendien wordt een van de meest populaire hypnosetechnieken voor stoppen met roken de Spiegels methode genoemd. Herbert Spiegel was een van de eerste psychiaters die klinische hypnotherapie populariseerde en was de auteur van ‘Trance and Treatment: Clinical Uses of Hypnosis’. Tijdens sessies gaf Spiegel drie suggesties die herhaald werden in een hypnosescript, waaronder: Smoking is poison. Je hebt je lichaam nodig om te leven. Je moet je lichaam respecteren en beschermen. Met andere woorden, de methode van Spiegel was niet gericht op het stoppen met roken. Integendeel, hij theoretiseerde dat het hebben van patiënten die zich richten op het respecteren van het lichaam de aandacht afleidde van onthouding en het totaal negeerde.

Onderzoeksreview: stoppen met roken door hypnose.

We hebben de theorie van hypnose om te stoppen met roken besproken. Maar we hebben nog geen antwoord gegeven op een vraag waar u aan denkt: kan hypnose u echt helpen stoppen met roken?

Het korte antwoord is ja.

Een aantal overtuigende onderzoeken hebben aangetoond dat hypnose een effectief hulpmiddel kan zijn om je te helpen stoppen – met stoppercentages die gemakkelijk de meer traditionele methoden verslaan. Toch lijkt de consensus dat, net als bij elk stoppen-met-roken-programma, je de resultaten wilt hebben. Hypnotherapie is niet de beste optie als: je het gevoel hebt dat je zou moeten stoppen, maar echt liever niet wilt. Je bent niet klaar om te stoppen. Je wilt stoppen voor iemand anders.

Maar als je er klaar voor bent, kan hypnose een krachtig hulpmiddel zijn. In een klassieke hypnose-studie werd gekeken naar het gebruik van hypnotherapie voor verschillende condities. Uit de studie bleek dat hypnotherapie gemiddeld slechts zes hypnotherapie-sessies kost om langdurige verandering teweeg te brengen, terwijl psychoanalyse er 600 kost. Bovendien was hypnose zeer effectief; na 6 sessies was 93 procent van de deelnemers gestopt, terwijl de psychoanalyse groep slechts een herstelpercentage had van 38 procent. Evenzo hebben verschillende andere onderzoeken uitgewezen dat hypnose een nuttige behandeling is voor stoppen met roken. Een onderzoek uit 2007 van onderzoekers van het American College of Chest Physicians vergeleek hypnose met nicotinevervangingstherapie. Vijftig procent van de patiënten die werden behandeld in de hypnotherapie groep waren nog steeds gestopt na 26 weken in vergelijking met slechts 15,78 procent in de nicotine vervangende groep. Patiënten die NRT en hypnotherapie ondergingen, ervoeren ook een slagingspercentage van 50 procent na 26 weken. Een studie uit 1994, gepubliceerd in Psychological Reports, onderzocht de effectiviteit van hypnotherapie in combinatie met aversietherapie. In het onderzoek ondergingen 93 mannelijke en 93 vrouwelijke deelnemers een stopprogramma waarin beide methoden werden gecombineerd. Na drie maanden was bijna 90 procent van beide groepen gestopt met roken. In 2001 onderzocht een studie in het International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis de effectiviteit van hypnose en een snel rookprotocol voor stopzetting. De resultaten: Van de 43 rokers die een behandeling ondergingen, bleven er 39 na 6 maanden rookvrij. Tot slot, een uitgebreide meta-analyse gekeken naar meer dan 600 studies die verschillende stoppen met roken methoden onderzocht. Meer dan 70.000 rokers werden opgenomen in de analyse. Over het geheel genomen vond de analyse enkele overtuigende resultaten voor hypnose: hypnose werd twee keer effectiever geacht dan zelfzorgmethoden, zoals het lezen van zelfhulpboeken of het stoppen via de Cold-Turkey-methode. Hypnose was tweemaal zo effectief als nicotinevervangende therapie met nicotinegom. Hypnose was driemaal effectiever dan artsinterventies die meer inhielden dan counseling.

Prijzen van een pakje Marlboro (rood) per pakje van 20 sigaretten:

€ 6,50

1 pakje per dag = 7 pakjes per week = 364 pakjes per jaar x 6,50 = € 2366,– per jaar!

Drum shag 50 gram 

€ 10,–

1 pakje per 2 dagen = 3,5 pakje per week = 182 pakjes per jaar x € 10,– = € 1820 per jaar!

Al stopte je alleen al maar om het geld!