Prikkelbaardarmsyndroom (PDS)

Hypnotherapie en coaching kan veel betekenen bij het oplossen van prikkelbaredarmsyndroom bij zowel kinderen als bij volwassenen. Vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt darmgerichte hypnotherapie bij PDS-klachten toegepast. Er zijn inmiddels veel onderzoeken gedaan die laten zien dat deze darmgerichte hypnotherapie bij veel patiënten effect heeft. Ook bij patiënten met PDS die geen effect bemerkten van andere behandelingen. Inmiddels zijn er 70 ziekenhuizen in Nederland waar hypnotherapie wordt toegepast voor o.a. het behandelen van PDS.

Zie de documantaire op NPO 2 Online

Prikkelbaredarmsyndroom (PDS) is een chronische gastro-intestinale aandoening.

PDS is niet hetzelfde als inflammatoire darmaandoening (IBD), een meer ernstige aandoening die ontstekingen in het spijsverteringskanaal veroorzaakt en kan leiden tot ernstige complicaties. Er worden 2 ziekten onderscheiden: de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa.

Symptomen van PDS omvatten buikkrampen of buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en veranderde stoelgang (wisselende perioden van diarree en obstipatie).
De oorzaak van het prikkelbare darm syndroom is momenteel onbekend. Er wordt gedacht dat dit het gevolg is van een combinatie van abnormale gastro-intestinale (GI) tractieafwijkingen, een verhoogd bewustzijn van lichaamsfuncties en een verstoring in de communicatie tussen de hersenen en het maagdarmkanaal.
PDS-D is prikkelbare darmsyndroom met diarree. Symptomen die het meest voorkomen bij PDS-D zijn:
Plotseling dringt aan op stoelgang
Buikpijn of ongemak
Overmatig last van winderigheid
Losse ontlasting
Frequente ontlasting
Gevoel dat je de ingewanden niet helemaal kunt leegmaken
Misselijkheid

PDS-C is prikkelbare darmsyndroom met constipatie. Symptomen die het meest voorkomen bij PDS-C zijn:
Harde, hobbelige ontlasting
Spannen tijdens stoelgang
Onregelmatige ontlasting

Er is een nieuwe bloedtest die artsen kan helpen bij het diagnosticeren van sommige vormen van prikkelbare darmsyndroom.
PDS wordt gediagnosticeerd door uitsluiting, wat betekent dat een arts eerst andere alternatieven in overweging neemt en tests uitvoert om andere medische problemen uit te sluiten.
Een maatregel die men zelf kan treffen is het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen die diarree, opgeblazen gevoel en gas veroorzaken zoals kruisbloemige groenten (bijvoorbeeld bloemkool, wasabi, boerenkool en broccoli) en leguminosen (bijvoorbeeld zwarte bonen, edamame, soja-noten en tuinbonen) en die de klachten activeren of verergeren.
Andere huismiddeltjes om symptomen van PDS te verlichten omvatten het toevoegen van vezels aan het dieet, het drinken van veel water, het vermijden van frisdrank met prik, het eten van kleinere maaltijden en het eten van meer vetarm voedsel met veel koolhydraten.
Er is momenteel geen remedie bekend voor PDS. Medische behandeling van het prikkelbare darmsyndroom omvat krampstillende geneesmiddelen, geneesmiddelen tegen diarree, antidepressiva, laxantia en andere medicijnen.
Prikkelbaredarmsyndroom is een chronische (langdurige) ziekte en de symptomen treden meestal weer op.
Het prikkelbare darmsyndroom wordt echter ook spastische colon, functionele darmziekte en slijmachtige colitis genoemd. PDS is geen echte ‘colitis’. De term colitis verwijst naar een andere groep aandoeningen zoals colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn, microscopische colitis en ischemische colitis. Dit zijn andere soorten darmaandoeningen.